Brichete Zippo
Istoria manufacturii Zippo este o poveste in primul rand despre oameni. De la fondatorul companiei George G. Blaisdell, pana la angajati, clienti si colectionari, toti au jucat un rol vital in bogata istorie a companiei.
Povestea Zippo isi are originea la inceputul anilor 1930, in Bradford, Pennsylvania. Dl. Blaisdell privea cum un prieten se chinuia sa foloseasca o bricheta austriaca care era prea mare si prea complicat de utilizat. Fondatorul Zippo a apreciat faptul ca bricheta functiona bine datorita formei de cos, chiar si in conditii de vant, insa desingul si infatisarea brichetei lasau de dorit la capitolul estetic si ergonomic. Pentru a aprinde bricheta, trebuiau utilizate ambele maini, iar suprafata metalica a carcasei era usor de strambat.
Spre sfarsitul anului 1932, Dl. Blaisdell a decis sa reconstruiasca bricheta austriaca. A fabricat o carcasa dreptunghiulara mica, i-a atasat un capac legat cu o balama si a pastrat forma de cos, care proteja flacara. Rezultatul a fost o bricheta atractiva care putea fi foarte usor aprinsa cu o singura mana. Numele de “Zippo” a fost creat de Dl. Blaisdell, plecand de la cuvantul “zipper” (fermoar in limba engleza) pentru ca ii placea cum suna. A incercat diferite variatii ale cuvantului, pana cand s-a oprit la varianta “Zippo”, care ii suna modern pentru vremea aceea.
Aceasta prima bricheta Zippo se vindea cu $1.95 bucata si avea de acum faimoasa garantie pe viata, precum Dl. Blaisdell spunea “Merge, daca nu, o reparam noi gratuit!”. Cererea pentru brevetul de inventie Zippo initial a fost depusa pe 17 mai, 1934, iar pe 3 martie, 1936 a fost obtinut brevetul de inventie numarul 2032695. Prima bricheta Zippo, produsa in 1933, este expusa in muzeul Zippo din Bradford. La mijlocul anilor ’30, rafinaria Kendall din Bradford, a comandat 500 de brichete Zippo, acestea fiind primele brichete promotionale fabricate de Zippo. Acestea sunt acum brichete de colectie si sunt foarte cautate de cei pasionati. In oferta Zippo actuala se gasesc in continuare modele care pastreaza designul anilor 30 cum ar fi: bricheta Zippo 1935.25 sau bricheta Zippo 1935.
Al Doilea Razboi Mondial a avut un impact profund asupra companiei Zippo. Odata cu intrarea SUA in razboi in 1941, s-a incetat productia de brichete Zippo pentru piata de consum, iar toata productia a fost concentrata pentru inzestrarea armatei SUA. Aceasta initiativa a condus la creearea brichetei Zippo cu carcasa din otel si finisaj “Black Crackle”, aceasta bricheta fiind de asemenea in oferta curenta, mai precis bricheta Zippo 28582. Faptul ca milioane de soldati americani aveau in dotare brichete Zippo pe front, a reprezentat un puternic catalizator pentru marca Zippo de a capata un renume international si de a deveni un simbol american. Statutul de furnizor pentru armata americana a permis companiei sa devina cu adevarat profitabila si independenta financiar. La sfarsitul razboiului in 1945, compania pune din nou spre vanzare brichete Zippo pentru piata de consum.
In 1947, Dl. Blaisdell s-a gandit la un mod inedit pentru a promova produsele Zippo si astfel a dezvoltat Masina Zippo.
Pe 1 august 1950, Zippo a obtinut un al doilea brevet de inventie nr. 2517191. Designul unei brichete Zippo a ramas acelasi pana in prezent, cu mici imbunatatiri. Incepand de la mijlocul anilor ’50, coduri pentru data fabricatiei au inceput sa fie stantate pe partea inferioara a brichetelor Zippo. Aceasta schimbare a fost facuta in principal pentru controlul tehnic de calitate, dar a devenit o caracteristica foarte importanta a unei brichete Zippo pentru colectionari. O borna importanta in istoria Zippo o reprezinta lansarea in 1956 a brichetelor Zippo Slim. Aceasta varianta supla de bricheta Zippo a fost conceputa pentru a fi mai atractiva pentru doamne, dar in mod surprinzator si domnii au fost la fel de interesati de designul Slim.
Pe la mijlocul anilor ’60, fani de la concrete au inceput sa ridice si sa aprinda brichetele Zippo ca un salut catre artistii care urcau pe scena, iar acest gest a fost mai tarziu numit “Zippo Moment”. In 1962 este fabricat primul produs care nu este o bricheta Zippo, mai precis o ruleta de buzunar din otel, care avea insa un design asemanator brichetelor. Multe alte produse au fost adaugate si apoi excluse din gama de produse Zippo dupa anii ’60. Aceste produse erau in principal destinate catre a fi personalizate in materiale promotionale cum ar fi brelocuri, pixuri, mini-lanterne, etc.
Dl. Blaisdell a decedat pe 3 octombrie, 1978. El este comemorat nu doar pentru faptul ca a inventat bricheta Zippo, dar si pentru generozitatea sa si bunatatea de caracter. Dupa moartea sa, fiicele sale Harriett B. Wick si Sarah B. Dorn au mostenit compania Zippo. In timpul anilor ’70 Zippo si-a inceput expansiunea internationala. De-a lungul anilor ’80 compania Zippo a fost in proprietatea a 6 membri ai familiei Blaisdell, inclusive a celor doua fiice ale Dl.-ui Blaisdell si copiilor lor.
In 1993, Zippo achizitioneaza compania W.R. Case & Sons Cutlery Company, o companie cu traditie fondata in 1889, care din anul 1905 a avut sediul tot in Bradford, si care produce cutite de inalta calitate, fabricate manual.
Muzeul Zippo isi deschide portile in iulie 1997. Accesul este gratuit, iar spatiul de aproximativ 1500 m2 include un magazin si faimoasa clinica de reparatie Zippo, unde clientii pot urmari cum este reparata bricheta Zippo.
In toamna anului 2000, Zippo obtine o marca inregistrata pe forma brichetelor Zippo, un pas esential in protejarea fata de replici si fakeuri. In anii 2000 isi fac aparitia si primele brichete utilitare Zippo, pe care le puteti gasi in categoria Accesorii si consumabile Zippo. In februarie 2010 vine randul celei de-a doua achizitii Zippo, brichetele Ronson si combustibilul pentru brichete Ronsonol. In 2010 compania a introdus primul incalzitor de maini Zippo, deschizand drumul pentru categoria de produse Zippo Outdoor. Incalzitorul de maini foloseste benzina Zippo premium si furnizeaza o sursa de caldura pe o durata mai mare decat alte produse similare de pe piata. In 2011 gama de produse Outdoor a fost extinsa si cu un set aprindere foc Zippo si cu un aprinzător electric Zippo.
Continuarea expansiunii Zippo pe pietele internationale, in special in India si China, cuplata cu vanzari in crestere pe piata nationala, a rezultat in cresteri record ale vanzarilor in anii 2011 si 2012. In 2012, la aniversarea a 80 ani, compania depaseste cifra impresionanta de 500 de milioane brichete Zippo produse.
In prezent, George B. Duke, nepotul domnului Blaisdell, este proprietarul unic Zippo. Gama de produse Zippo este intr-o continua expansiune si include acum accesorii, brichete pe gaz, produse outdoor, portofele, rame de ochelari, etc. Sunt numerosi colectionari Zippo in lumea intreaga, iar fidelitatea lor fata de brand e de neegalat, formand cluburi si organizatii in numeroase tari si orase. De asemenea, companii din lumea intreaga folosesc in continuare brichetele Zippo ca o metoda de promovare si pentru publicitate. Aceste brichete “publicitare” sunt unele dintre cele mai ravnite de colectionari.
Una dintre cele mai mari influente care au determinat colectionarea brichetelor Zippo este prezenta lor in cultura pop - Hollywood, Broadway si industria muzicala. Bricheta Zippo a aparut de-a lungul anilor in peste 2000 de filme, seriale sau piese de teatru. De multe ori bricheta Zippo reflecta personalitatea personajului, plaseaza actiunea intr-o anumita perioada de timp sau pur si simplu contribuie la actiunea din film. Faimosul clic al brichetei Zippo a fost folosit ca sample in piese muzicale, iar brichetele au ajuns pe coperta unor albume rock sau ca motive in tatuajele artistilor.
Intr-o lume a produselor de larg consum in care de cele mai multe ori un produs are o durata de viata limitata, brichetele Zippo au faimoasa garantie pe viata, garantie onorata de peste 90 de ani de la existenta companiei. Bricheta Zippo este acum intiparita in cultura americana si este un simbol international al calitatii si durabilitatii.